I Backebokollegiet har vi numera en barnboksförfattare, vilket vi är både stolta och glada över! Det är skolans slöjd- och bildlärare, Angela Djurfelter, som gett ut sin första barnbok, Musmamman, som hon både skrivit och illustrerat. Vi bad henne berätta lite om sin bok.

Vad handlar boken om?
Den handlar om Musmamman som flyr från en förorenad stad för att skapa en trygg framtid för sin familj. Den berör stora teman som vänskap, främlingsfientlighet och naturens stora betydelse, men presenterade genom Musmammans äventyr på ett sätt som barn kan relatera till. Boken finns både som tryckt och som ljudbok.

Hur fick du idén till boken?
Musmamman som karaktär har funnits med mig länge även om det inte varit i bokform. Jag tänker också mycket på det som händer i vår värld med främlingsfientlighet och hur vi lever på ett sätt som inte är hållbart för vare oss själva eller vår planet och har velat bidra till förändring på något sätt. Det landade till slut i den här berättelsen.

Du har också skrivit en lärarhandledning, hur kommer det sig?
Efter 10 år som lärare på Backebo där vi jobbar med stora ämnesövergripande teman där vi utgår från t.ex. en bok eller en person kändes det självklart. I Musmamman finns kopplingar till alla ämnen, och jag ville genom min handledning spegla vårt sätt att undervisa och göra det enkelt för andra lärare att också använda den i sin undervisning. Därför är den också helt gratis att ladda hem.

Boken har en egen sång på Spotify, berätta!
Den idén har växt fram under tiden och tack vare min musikaliska familj har den nu blivit verklighet. Det är en barnsång som lägger en extra dimension till berättelsen. Musik är viktigt, tänk bara på alla sånger som lever sida vid sida med Astrid Lindgrens böcker.

Vi önskar dig och Musmamman stort lycka till!

Mer information och beställning och möjlighet att beställa bok och ladda ner lärarhandledning finns på:
www.djurfelter.se