Här kommer tre roliga övningar som utmanar elevernas matematiska tänkande och samtidigt är jättekul, mina elever gillar dem jättemycket. Hoppas någon annan mattelärare därute kan ha nytta av dem!
//Lotta, matematiklärare på Backeboskolan
1. Mattesnurran
För några sedan tillverkade vi en temasnurra (ca:70 cm i diameter) som vi sedan använt flitigt till olika saker, bla lotterihjul på vår årliga julmarknad.
Nu använder jag den på mattelektionerna, den är ju så himla härlig att snurra på.
Snurran är perfekt att använda när vi arbetar med sannolikhet, chansen att få en 1:a, sannolikheten att det blir en 1:a eller 2:a osv.
2. Närmast 1000
Under höstterminen gick mattesnurran varm när vi spelade närmast 1000. Här tränas taluppfattning och algoritmer.
Eleverna fick jobba två och två på en miniwhiteboardtavla, det började med att rita upp nio rutor så här:
5 | ||
2 | ||
1 |
Spelet går ut på att man ska försöka komma så nära talet 1000 som möjligt. Nio tal kommer att snurras fram och parvis ska man diskutera i vilken ruta man vill skriva in talet. Man får inte ändra när snurran har satt igång.
När all rutor är ifyllda räknar man ihop de tre tresiffriga talen som en algoritm.
2 | 5 | 6 | |
6 | 1 | 2 | |
+ | 3 | 1 | 4 |
1 | 1 | 8 | 2 |
När all räknat ut sitt tal brukar jag be klassen att helt knäpptyst ställa sig i storleksordning med sina tal.
Alla får sedan läsa upp sitt tal i storleksordning.
Vi diskuterar vem som kom närmast 1ooo, hur lång ifrån, vem kom näst efter det. Hur tänkte ni när ni valde ruta till era tal? Finns det något smart sätt eller handlar det bara om tur?
Den här övningen kan man repetera hur många gånger som helst, eleverna verkar aldrig tröttna.
Självklart kommer eleverna också på massor av sätt man kan ändra och utveckla spelet och då är det kul att prova deras idéer.
Den här övningen är perfekt att göra tillsammans på tavlan som uppstart. Om man inte har eller tänker tillverka en snurra går det hur bra som helst med en stor tärning istället.
3. Hemliga tal
Ett enkelt sätt att öva taluppfattning och lära sig ställa smarta mattefrågor är att arbeta med ”hemliga tal”. Denna övning går fin, fint att göra både inne och ute.
Det ända som behövs är en rulle maskeringstejp och en tuschpenna.
Först kan man börja med att en elev får ett hemlig tal i pannan. Eleven får sedan ställa ja- och nejfrågor till sin klasskompisar.
– Är det ett tal över 100?
– Är det ett udda tal?
-Är det ett tresiffrigt tal?
Ju äldre eleverna desto bättre blir mattefrågorna.
Jag brukar låta alla elever få ett tal i pannan och sedan gå runt och fråga varandra. Här är det superlätt att nivåanpassa, någon kanske får ett tvåsiffrigt tal, något ett stort tal och någon kanske får ett decimaltal.
Åh så kul att läsa dina blogginlägg Lotta!
Att arbeta på detta sätt passar de allra, allra flesta elever med funktionsnedsättningar. Att låsa sig till en mattebok gör att många funktionshinder kan uppstå. Det är mycket lättare att anpassa till var och en, med olika förutsättningar, när skolan arbetar på detta sätt. Mer sådant i svenska skolor!